Skip to main content

Dino Girls
Ons meisjesproject


Onze meisjes verdienen in onze club wat extra aandacht. Basketbal is een fysieke contactsport die nog altijd populairder is bij jongens; toch willen we de mogelijke drempels wegnemen, zodat meisjes ook alle kansen krijgen om veilig en met plezier de uitdagingen van deze mooie teamsport aan te gaan. Lees hieronder hoe we dat aanpakken.

Jongens en meisjes gemengd

Tot 14 jaar spelen jongens en meisjes in gemengde teams. Dat doen we omdat we geloven dat het goed is voor de ontwikkeling van jongens en meisjes om samen met elkaar te spelen.

We streven naar 50% jongens en 50% meisjes in de ploegen, zodat de meisjes zich geen minderheid hoeven te voelen. Om ervoor te zorgen dat we genoeg meisjes hebben, gaan we daarvoor actief op zoek naar meisjes. Je kan ons daarbij helpen door in de school, in de buurt, … reclame te maken en andere meisjes aan te spreken.

Meisjes krijgen ruimte

In onze club vinden we het belangrijk dat onze jongeren een stem hebben. Voor de meisjes in het bijzonder, creëren we de veiligheid en de ruimte om zich uit te drukken, om ‘plaats’ in te nemen: de coach waakt erover dat iedereen op training gelijk betrokken wordt in het spel en zij worden extra gemotiveerd om hun stem letterlijk en figuurlijk te gebruiken bij het roepen, kiezen van activiteiten, spreken in groep, …

Daarnaast organiseren we occasioneel extra trainingen of activiteiten enkel voor onze meisjes: om de onderlinge band te versterken en hen een extra duwtje in de rug te geven.

Vanaf 14 jaar: groeikansen binnen de club

Na 14 jaar spelen jongens en meisjes in Vlaanderen basketbalcompetitie in gescheiden ploegen. We maken vanaf deze leeftijd dus ook aparte jongens- en meisjesploegen. Toch komen jongens en meisjes in de club nog steeds met elkaar in contact op deze leeftijd: op ‘open trainingen’, stages of kampen nodigen we nog altijd beiden uit en organiseren we nog altijd gemend spelen.

Onze club draait op het engagement van onze jongeren. We verwachten van de meisjes op deze leeftijd om zich als ploeg meer zelfstandig te organiseren en dat elk meisje een rol opneemt binnen de club. Dat kan een kleine rol zijn (helpen aan de bar) of een grotere rol (bijvoorbeeld clubscheidsrechter op wedstrijden). Maar er is ook extra aandacht voor meisjes in leiderschapsposities: onze coördinator motiveert meisjes om een rol op te nemen als coach binnen de club.

We willen graag dat onze meisjes na het secundair onderwijs in onze club blijven, daarom investeren we in een Damesploeg, waar onze meisjes vanaf 19 jaar kunnen aansluiten en blijven spelen. Zij zijn een voorbeeld en inspiratie voor de jonge meisjes en de volgende generatie.

We luisteren en leren bij

De ervaringen en ideeën van de meisjes verdienen een luisterend oor. Daarom maken we tijd en ruimte om voldoende met hen te spreken over hun ervaringen, problemen of ambities binnen de club. 

Voor gevoelige problemen, kunnen de meisjes altijd terecht bij Anke, onze aanspreekpersoon integriteit. Zij handelt dan verder in vertrouwen en met discretie. Meer info.

Onze coördinator spreekt met de meisjes en hun ouders, om te luisteren naar de ervaringen en bij te leren over de specifieke noden van onze meisjes. Onze ogen en oren blijven ook open voor topics in het bredere maatschappelijke debat rond gendergelijkheid.

Via een bijscholing kwam er zo bijvoorbeeld al een dialoog tot gang rond menstruatie in sportclubs – en de rol die de club kan spelen in het voorzien van tampons of maandverband.